Często wśród dokumentów wymaganych przy rejestracji pojazdu na tzw. zabytek wskazywana jest opinia rzeczoznawcy ds. techniki samochodowej. Czy rzeczywiście ten dokument jest niezbędny?
Podstawy prawne
W świetle Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, określającej przedmiot, zakres i formy ochrony zabytków, pojazdy zabytkowe mieszczą się kategorii zabytków ruchomych, będących:
Wytworami techniki, a zwłaszcza urządzeniami, środkami transportu oraz maszynami i narzędziami świadczącymi o kulturze materialnej, charakterystycznymi dla dawnych i nowych form gospodarki,dokumentującymi poziom nauki i rozwoju cywilizacyjnego
Art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. D
Ustawa również bardzo precyzyjnie określa kto uprawniony jest do złożenia wniosku i wydania decyzji wpisania do właściwego rejestru:
Do rejestru wpisuje się zabytek ruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków na wniosek właściciela tego zabytku.
Art. 10 pkt. 1
Wzór karty ewidencyjnej określony jest w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dn. 26.05.2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Dokument ten w sposób wyczerpujący określa informacje, które karta ewidencyjna musi posiadać.
Praktyka
W żadnym z przytoczonych dokumentów, stanowiących podstawę postępowania administracyjnego jakim jest wpis do ewidencji zabytków, nie wymaga się przedstawienia żadnych dodatkowych dokumentów, poza wnioskiem i poprawnie przygotowanymi kartami ewidencyjnymi. Żądanie przedstawienia opinii rzeczoznawcy jest samodzielną decyzją wojewódzkich konserwatorów zabytków. Konserwator, w razie wątpliwości zasadności wpisu bądź konieczności uzyskania dodatkowej, specjalistycznej opinii w postępowaniu administracyjnym, może i powinien posiłkować się opinią biegłego, ale powinien robić to we własnym zakresie.
Podsumowanie
Do poprawnego złożenia wniosku o włączenie pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków, z formalno-prawnego punktu widzenia wymagane są:
- Wniosek przygotowany jest przez właściciela pojazdu,
- Dwie karty ewidencyjne zabytków przygotowane zgodnie z wytycznymi NID,
Warto jednak w tym miejscu podkreślić, że karty powinny być przygotowane przez doświadczonego specjalistę. W ramach prowadzonej działalności oferują przygotowanie wniosku, opracowanie kompletu 3 kart ewidencyjnych (2 dla służb konserwatorskich, 1 dla właściciela) oraz reprezentację w postępowaniu administracyjnym. Zapraszam do kontaktu.